Każdy z nas chciałby mieć przyjazne i wygodne miejsce pracy, czuć się zadbanym i docenianym przez pracodawcę. Na takie postrzeganie wpływ ma wiele czynników, wbrew pozorom najważniejszym nie jest bynajmniej wysokość zarobków.

people-coffee-tea-meeting-largeAmerykański serwis Indeed, portal dla osób poszukujących pracy, przygotował zestawienie 25 dużych pracodawców (powyżej 1000 pracowników) wyróżniających się w Stanach Zjednoczonych, jeżeli chodzi o propagowanie idei Work-Life Balance. Co więcej na ich stronie (klik!) można sprawdzić ranking najlepszych pracodawców na podstawie preferencji i informacji od potencjalnych pracowników. Co prawda mało kto zdecyduje się przeprowadzić na inny kontynent, żeby zatrudnić się w Colgate-Palmolive (zwycięzca rankingu w 2013 roku), ale warto przyjrzeć się rozwiązaniom wprowadzonym przez liderów tegoż zestawienia, które zapewniły im status pracodawcy przyjaznego pracownikowi.

  1. Zapewnienie odpowiedniego, wystarczającego zastępstwa na czas urlopu – zbyt wielu pracowników nawet będąc na urlopie nie przestaje pracować. Istotnie jest, żeby tak rozdzielać obowiązki i przydzielać osoby do pracy, ażeby każdy pracownik będąc na urlopie mógł naprawdę wypoczywać;
  2. Elastyczne godziny pracy, umożliwiające chociażby przyjście do pracy później czy wyjście wcześniej po to, by zawieźć dziecko do szkoły czy odwieźć na popołudniowe zajęcia;
  3. Pomoc pracownikom w osiągnięciu jak najwyższej efektywności w pracy, dzięki czemu w efekcie nie będą musieli zabierać pracy do domu, co pozwoli im w pełni korzystać z czasu wolnego;
  4. Zapewnienie pracownikom zwrotu kosztów szkoleń lub programów umożliwiających branie udziału w dodatkowych zajęciach w czasie pracy, w celu ich rozwoju;
  5. Upewnienie się, że działy są wystarczająco obsadzone kadrowo, tak aby pracownicy nie byli przeciążeni obowiązkami;
  6. Zapewnienie opieki przedszkolnej w- lub w pobliżu firmy lub wprowadzenie programów umożliwiajsiłkaących młodym rodzicom pracę na część etatu w okresie, gdy mają małe dzieci (zobacz jak to zrobił TVNArcelorMittal czy z naszą pomocą Amica);
  7. Wprowadzenie lub zwiększenie urlopów rodzicielskich i dodatkowego wsparcia dla pracowników-rodziców
  8. Oferowanie pracownikom dodatkowych benefitów – członkostwo w siłowniach, opieka medyczna czy dostęp do innych usług, które ułatwiają i umilają codzienne życie.

Na szczycie zestawienia jako najlepszy pracodawca, oprócz Colgate-Palmolive, znalazły się sieć supermarketów Wegmans oraz Coldwell Banker, pośrednik handlu nieruchomościami działający w całej Ameryce Północnej.

Warto pamiętać,  że nie ma uniwersalnych rozwiązań, każde powinno być dostosowane do danej firmy, najważniejsze, żeby odpowiadać na potrzeby i dawać sygnał, że zależy nam na pracownikach.

Na podstawie: Forbes.com