Dopiero pandemia COVID-19 i praca zdalna spowodowały, że dla kadry kierowniczej najważniejszymi stały się dobrostan pracowników i ich zdrowie psychiczne.

Jako Femmeritum zajmujemy się wdrażaniem rozwiązań mających na celu tworzenie miejsc pracy przyjaznych ludziom. Takich gdzie jednostka ludzka jest najważniejsza – bo to właśnie ludzie tworzą organizację.

To od kultury organizacyjnej zależy jak firma jako całość poradzi sobie w momentach kryzysu.

Pandemia jest właśnie jednym z nich. To ogromna próba wytrzymałości dla wielu struktur.

Światowe trendy w zarządzaniu pracownikami

Pandemia COVID-19 to zapowiedź tego, że częste i nagłe zmiany, a także długotrwałe zakłócenia staną się normą, a organizacje muszą nauczyć się, jak się do nich szybko dostosować.

Jak wynika z raportu „Global Human Capital Trends 2021” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, 21 proc. firm na świecie i 12 proc. w Polsce nie było przygotowanych na nadejście obecnego kryzysu. Wyjście z kolejnych nieprzewidywalnych sytuacji nie będzie możliwe bez uwzględnienia potrzeb pracowników i przemodelowania ich dotychczasowej pracy.

Holistyczny dobrostan pracowników był w badaniu wskazany jako dominujący trend w polityce benefitowej na najbliższe lata.

Strategia zorientowana na człowieka

Niektórzy pracodawcy w chwili wybuchu pandemii i ogłoszenia lockdown od razu obcięli budżety na benefity, a część benefitów nie mogła być wykorzystywana z racji obowiązujących ograniczeń. Jak korzystać z kart sportowych, kiedy wszystkie obiekty sportowe są zamknięte? Po co owocowe dni, kiedy nie przychodzimy do biura? Jak doceniać współpracowników, kiedy nie widujemy się osobiście? To wszystko wymagało zmiany podejścia do tematu well-being i doceniania w firmach.

Pracodawcy bardzo szybko zauważyli, że sytuacja związana z pandemią ma zły wpływ na psychikę pracowników. Dlatego jednym z pierwszych działań podjętych przez pracodawców w zakresie dbania o dobrostan pracowników było zorganizowanie im kontaktu z psychologami – online lub telefonicznie. Takie rozwiązanie funkcjonuje m.in. w Coface oraz National Westminister Bank.

Pracodawcy oferowali również szkolenia z organizacji pracy zdalnej, zajęcia dla dzieci online czy spotkania przy kawie dla pracowników, którzy odczuwali potrzebę kontaktu z innymi.

Z raportu firmy Activy wynika, że aż 72,6% badanych uważa, że ich pracodawca powinien oferować właśnie benefity związane z kondycją psychiczną.

A jak wygląda to w realu?

Poniżej krótka wypowiedź Iwony Zakowany – Emilian – Menadżerki Zespołu Benefitów i Świadczeń Socjalnych Banku Gospodarstwa Krajowego. Ukazuje ona jak firma zareagowała na nagłą zmianę warunków pracy w kontekście dbania o ludzi w organizacji.. Może ona stanowić doskonały przykład odpowiedzi na nowe potrzeby.

Sytuacja epidemiczna postawiła przed nami nowe wyzwania i musieliśmy szybko i elastycznie dostosować się do nowej rzeczywistości.

Ponieważ nie wszystkie planowane akcje mogliśmy przeprowadzić wirtualnie, wprowadziliśmy wiele modyfikacji i nowych pomysłów w zarządzaniu zdrowiem pracowników. Praca zdalna, dotychczas traktowana jak benefit, stała się koniecznością. Musieliśmy przenieść swoje stanowiska pracy do domu, nauczyć się pracować z kuchni, salonu czy sypialni. Brak biurka, nieodpowiednie krzesło, zła pozycja ciała w czasie pracy – często nie zwracaliśmy na to uwagi w domu, a to wszystko ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Dlatego zorganizowaliśmy spotkania online  z fizjoterapeutami, którzy podpowiadali,  jak zadbać o kręgosłup, jak zaaranżować nasze domowe biuro czy zrobić aktywna przerwę w pracy.

Aby wesprzeć samopoczucie i efektywność pracowników, a także odpowiedzieć na potrzeby organizacji, rozszerzyliśmy ofertę o dodatki przydatne pracownikom w trakcie home office. To głównie materiały edukacyjne dotyczące redukcji stresu, rozwoju kompetencji osobistych i zawodowych. Dla osób, które łączą obowiązki zawodowe z opieką nad dziećmi, przygotowaliśmy  inspirujące poradniki z propozycjami zabaw dla najmłodszych domowników. 

Nie zrezygnowaliśmy z aktywności sportowej. Pracownicy mogli korzystać z zajęć sportowych online  prowadzonych w trakcie wirtualnych wizyt na specjalnych platformach.  Aktywność fizyczna i zbilansowana dieta powinny iść w parze, więc wzrosło zapotrzebowanie na materiały edukacyjne wspierające budowanie zdrowych nawyków żywieniowych.

Dbanie o zdrowie fizyczne pracowników jest nieodłącznym elementem programów well-beingowych.

Zakaz funkcjonowania obiektów sportowych uniemożliwił wykorzystywanie benefitów w formie kart typu Multisport czy zorganizowanych zajęć. Nie zmieniły się jednak potrzeby pracowników w tym zakresie. Na aktywność fizyczną jako najważniejszą potrzebę dla dobrostanu pracowników wskazało aż 67,5% badanych. Na drugim miejscu znalazło się zdrowe odżywianie: 51,5% wskazań.

Konieczne stało się znalezienie alternatyw dla zamkniętych obiektów sportowych, zachęcających do uprawiania sportu przez pracowników. Pracodawcy i dostawcy usług zaczęli organizować zajęcia sportowe online, takie jak zajęcia fitness, joga, stretching czy ćwiczenia na zdrowy kręgosłup. Zmęczeni siedzeniem w domu, częściej zaczęliśmy uprawiać sporty na świeżym powietrzu, takie jak bieganie, spacerowanie czy jazda na rowerze.

Popularne stały się też szkolenia i webinary o tematyce zdrowotnej czy też spotkania ze specjalistami z tej dziedziny.

Planowane działania

Wypowiedź Pani Iwony Zakowany – Emilian, ukazuje globalny trend jaki zadział się w większości organizacji. Ukazują to również wyniki badania Deloitte Global Human Capital Trends.

Przy pytaniu o działania jakie mogą zostać wdrożone w organizacji w celu przeprojektowania modelu pracy aż 48% badanych wskazało wdrożenie budowania kultury organizacyjnej, która skupia się na rozwoju, przystosowaniu i elastyczności. Na kolejnym miejscu wskazano skupienie się na pracownikach poprzez poszerzenie ich mobilności i kwalifikacji.

No i oczywiście równie ważne aby wszystko inne było możliwe – wdrożenie nowych technologii.

Bez niej nie mielibyśmy jak się komunikować, mieć dostępu do danych i generalnie pracować.

Równolegle do bardzo szybko rozwijającej się technologii i wprowadzania do pracy rozwiązań z niej wynikającej  należy pamiętać o tym, że kultura zawsze będzie na pierwszym miejscu. Stąd tak ważna zdaje się być komunikacja z pracownikami. Wskazuje na nią większość pracowników.

Wcześniej rolę integracyjną pełniły korytarze biura oraz kuchnia gdzie pracownicy mogli ze sobą porozmawiać czy też po prostu pobyć ze sobą. Teraz, kiedy głównie jesteśmy sami w domu, rola komunikacji, rozmów o niczym zyskała na znaczeniu.

Nowa stara potrzeba

Analizując wyniki różnych badań, łatwo zauważyć, że w ostatnich latach znacząco wzrosła potrzeba bycia docenianym w pracy. Zarówno młodzi stażem, jak i bardziej doświadczeni pracownicy deklarują, że od pracy oczekują czegoś więcej niż tylko zarabiania pieniędzy. Chcą wiedzieć, że ich praca ma sens, chcą mieć wpływ na to, co się dzieje w organizacji, a przede wszystkim chcą być doceniani za swoją pracę. Mogłoby się wydawać, że w czasie pandemii, kiedy pracownicy martwią się o swoją pracę, dookoła mówi się o rynku pracodawcy, a bezrobocie rośnie, temat doceniania schodzi na dalszy plan. Można było odnieść takie wrażenie na początku pandemii, kiedy pracodawcy byli zajęci innymi sprawami.

Kiedy jednak sytuacja nieco się ustabilizowała, pracodawcy zaczęli mówić o tym, że doceniają pracę pracowników, dzięki którym firmy mogą funkcjonować w nowej rzeczywistości. W przestrzeni publicznej pojawiły się kampanie, w których firmy dziękowały pracownikom za zaangażowanie i pracę (np. Lidl czy Biedronka). Częściej niż przed pandemią można było zobaczyć w mediach społecznościowych wpisy prezesów czy menedżerów dumnych ze swoich pracowników. Pracownicy, czasem po raz pierwszy w karierze, mogli również usłyszeć pochwały na spotkaniach z kadrą zarządzającą.

Dbanie o drugiego człowieka to współczesna wartość dobrej organizacji

Oczywiście jest wielu pracodawców, którzy wykorzystują niepewną sytuację na rynku pracy. Uważają, że pracownikowi można obniżyć wynagrodzenie i zabrać przywileje pod przykrywką pandemii. Nic bardziej mylnego. Dobry pracodawca jednak to taki, który dba o swoją markę i wie, że szacunek dla pracownika i docenianie zawsze są w cenie, niezależnie od czasów, w jakich firma funkcjonuje.